Wednesday 2 December 2015

Petua-petua untuk merawat keputihan dan cara untuk hilangkannya

Keputihan adalah suatu keadaan yang normal ataupun biasa berlaku tidak kira pada wanita yang belum berkahwin ataupun sudah berkahwin. Malah ia boleh terjadi di dalam keadaan mengandung.
Keputihan terjadi disebabkan badan wanita mengeluarkan ataupun merembes sejenis mukus untuk memastikan keseimbang pH pada vagina ataupun faraj kita. Ia mestilah bersifat asid bagi memastikan keseimbangan di sekitar vagina.
Petua-Petua Untuk Merawat Keputihan dan Cara Untuk Hilangkan Keputihan

Jom kita kenali lebih jelas tentang keputihan ini.

1. Apakah itu keputihan?

Semua wanita mempunyai akan mempunyai keputihan. Rembesan yang berlaku mungkin seperti warna putih cair ataupun seperti kekuningan sikit. Ia juga boleh terjadi seperti tompok putih.
Perubahan warna ataupun keadaan keputihan disebab seperti kitaran haid, tekanan emosi, status pemakanan, kehamilan, penggunaan ubat- ubatan termasuk pil kawalan kelahiran, dan rangsangan seksual.

2. Bagaimana keputihan boleh terjadi?

Keputihan berlaku pada vagina wanita iaitu di mana ia merupakan kawasan saluran untuk laluan bahagian luar ke organ pembiakan wanita. Keadaan di vagina ataupun faraj adalah bersifat berasid untuk memastikan tiada apa-apa jangkitan berlaku.
Faraj yang sihat menghasilkan rembesan untuk membersihkan dan mengawal sendiri, sama seperti bagaimana air liur membersihkan dan mengawal dalam sekitar mulut kita. Rembesan yang berlaku dalam faraj adalah keputihan biasa.
Sebarang gangguan keseimbangan cecair faraj akan menyebabkan persekitaran yang aktif dan mendedahkan kepada jangkitan keputihan.

3. Adakah keputihan ini berbahaya?

Ya. Ia menjadi sangat berbahaya kerana ia akan menyebabkan kegatalan pada vagina dan boleh menyebabkan jangkitan kulat. Kemungkinan boleh menyebabkan ruam-ruam naik di sekitar faraj.
Lama kelamaan semakin banyak keputihan keluar dan semakin berbau busuk.
Ada juga keputihan hingga ke tahap yang teruk dimana kegatalan boleh menyebabkan pedih apabila membuang air kencing. Salah satu penyebabnya ia boleh mempengaruhi tahap kesuburan wanita tersebut jika memang merancang untuk mengandung.

4. Berkesan ke merawat keputihan secara tradisional ataupun petua orang-orang tua?

Petua-petua orang tua ni haruslah konsisten diamalkan baru nampak kesannya tau.
 
Petua-petua tradisi untuk rawat keputihan wanita Melayu
 

Pilihan 1: Bahan-bahan:
• Suku gelas daun misai kucing
• 2 batang tapak sulaiman
• suku gengam daun inai
• satu jari akar kunci kucing
• 3 jari gula enau
• 4 gelas air

Cara Membuatnya:
Bahan-bahan ini dirajang dan direbus sehingga air menjadi ¾ suku jumlah asal. Minum 3 kali sehari

Pilihan 2: Ambil 2 biji delima putih yang masih muda, ditumbuk halus. Campurkan segengam daun delima putih. Bahan-bahan ini direbus dengan 2 gelas air sehingga tinggal satu gelas air. Minumlah air rebusan ini selama 7 hari berturut-turut. Jangan makan daging kambing, nanas, air kelapa dan ikan laut.

Pilihan 3: Pucuk kaduk selain dibuat ulam yang menyelerakan samada dimakan mentah atau dicelur, daun yang tua direbus, sejukan dan dibuat air basuhan selepas membuang air kecil atau selepas habis haid. Khasiatnya ialah dapat menjadikan awet muda, mengurangkn keputihan, menghilangkan kegatalan dan kerengsaan pada bahagian alat sulit.

Pilihan 4: Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya dan cuci bersih. Kemudian direbus di dalam periuk. Setelah mendidih campurkan sedikit garam dan biarkan ia suam. Kemudian ambil air rebusan yang suam tersebut dan cuci faraj. Lakukannya 3 kali seminggu.

Pilihan ke 5 : Dengan menggunakan yogurt iaitu disapukan pada vagina.
Yogurt mampu untuk bunuh kuman ataupun kulat yang ada pada vagina.

Pilihan ke 6 : Biji halba yang ditumis dan digunakan dalam masakan kita mempunyai khasiat
untuk merawat keputihan tau. Iaitu dengan merebus halba dan minum air rebusan tersebut.


5. Bagaimana untuk merawat keputihan secara herba iaitu jamu ataupun cara paling senang?

Sesetengah tiada masa untuk mengamalkan petua-petua daripada nenek moyang kita. Bukannya tak percaya tetapi kekangan masa memang membuatkan keadaan bertambah serius.

Anda ada pilihan yang paling cepat dan berkesan , iaitu mengamalkan makan JAMU DEWI DARA, FEMININE WASH dan MASKER INTIM,   di perbuat daripada 100% herba seperti kacip fatimah, akar serapat, manjakani dan herba- herba lain yang sangat bagus untuk masalah dalaman wanita bujang mahupun wanita yang sudah berkahwin 

 
tempahan
 
whatsapp set keputihan ke 011 3513 9423

 





 

No comments:

Post a Comment